Hvorfor sidder syretanken foran på traktoren?
1. SyreN system er bygget til eftermontage på en gyllevogn. Der er ganske enkelt ikke andre steder hvor den kan sidde.
2. For at undgå at kørsel med syre på offentlig vej falder under ADR reglerne, skal der anvendes en UN1830 typegodkendt tank til transport. En palletank er typegodkendt. Formen på en palletank gør integrering i en gyllevogn noget nær umulig.
3. Svovlsyre har en meget høj vægtfylde. 1000 liter vejer 1.84 ton. Foran på traktoren erstatter den en 1500 kg frontvægt. Dette gør systemet næsten vægtneutral og betyder væsentlig forøget kapacitet til gylletransport – et meget væsentligt parameter for en gyllevogn.
4. Hvis den ikke erstatter en frontvægt, giver den kortagen en meget væsentlig forbedret vægtfordeling / køreegenskaber.
5. Der er ingen tid til andet end gyllekørsel. Systemet skal derfor kunne påfyldes næsten uden tidsforbrug. SyreN system koster 4 minutter til skift af tank. Normalt rækker en fuld tank til en dags forbrug og skiftes hjemme på maskinstation.
6. Alternativ til anvendelse af palletank er en integreret tank. Flytning af syre fra en tank til en anden er meget farligt. Dertil skal en integreret tank trykprøves hvert år.
7. En mand skal kunne betjene system uden brug af andre hjælpemaskiner (teleskoblæsser / gaffeltruck). Dette er muligt med SyreN placeret i en frontlift.
Det er alt for farlig en placering!
1. SyreN frontpalle tank er kollisionssikret både frontalt og fra siden. Dette er selve årsagen til politigodkendelsen. Ved normal transport af palletanke (40 millioner liter svovlsyre pr. år i Danmark), kræves en forsvarlig placering og fastsuring – men ingen kollisionssikring. Placering i en kollisionssikret fronttank er derfor en mere sikker end anbringelse på et lad på en lastbil! Svovlsyre er No 2 mest produceret kemi i verden og det transporteres alt sammen dagligt uden at nogen i øvrigt lægger mærke til det.
Hvorfor er SyreN system så dyrt?
1. SyreN system har en kalkulation der er ganske normal for landbrugsmaskinbranchen. Meget få komponenter der har med svovlsyre at gøre, er standard komponenter. De er lavet af ganske bestemte materialer der har en meget høj pris.
2. SyreN system er et nicheprodukt der betyder at de meget høje udviklingsomkostninger skal afskrives over et lille stk. antal.
3. Til dato, har næsten alle kunder fået tilskud til investeringen, hvilket betyder at prisen har været ca. 350.000 Kr. De fleste systemer i 2011, nåede at forsure + 30.000 m3, hvilket betyder en indtjening på ca. 150.000 Kr. Dertil er den samlede mængde gylle udbredt med gyllevognene steget markant. Samlet set en investering der er tjent hjem på mindre en 2 år.
Hvor meget syre bruges der pr. m3?
1. Syreforbruget er meget variabelt og svinger fra 0.5 liter til 4 liter. Gennemsnitligt er forbruget ved kvæggylle ca. 0,8 liter og 1.3 liter ved svinegylle. Det lave syreforbrug i sammenligning med staldforsuring og beholderforsuring, skyldes at pH værdien i gylle ikke er stabil, med mindre at pH værdien sænkes til under pH 5.5 SyreN system har derved en stor procesfordel ved at udnytte den betydeligt lavere pH værdi der opstår de første 10 – 20 minutter efter forsuring. Under udbringning, separeres tørstof fra væsken år og væsken trænger ned i jorden. Når dette er sket, binder ammonium sig i jorden og det er af mindre betydning at pH værdien stiger igen.
Ødelægger vi ikke gyllevognen ved anvendelse af syre på gyllevognen?
1. Nej. Gyllevognen arbejder i forvejen med en meget aggressiv og korrosiv kemi. De 3 materialer som syren kan komme i kontakt med – sortstål, hardox stål og Poly Etylen – er alle tre godkendt som beholdermateriale til svovlsyre. I løbet af få sekunder efter injektion, er syren opløst i gyllen og har herefter ingen syreeffekt – det er blot en lav pH værdi der ligger inden for neutral området.
Hvorfor forsurer vi ikke bare gyllen i gyllebeholderen?
1. Der er mange grunde til at forsure under udbringning: